Så ökade de sin trafik med 245 procent

Akademi Norr har gått från doldis till kändis. Genom samarbetet med contentbyrån Happy Content har bland annat ökningen av antalet besökare till hemsidan varit dramatisk.
– Det är en otrolig skillnad. Vi har gått från att folk överhuvudtaget inte vet vilka vi är till att i dag vara en känd aktör i branschen, säger Martin Bergvall, verksamhetschef på Akademi Norr.

Akademi Norr är ett kommunalförbund med 13 kommuner som arbetar för att tillgängliggöra fler eftergymnasiala utbildningar i inlandet. Förbundet har funnits i många år, men ändå är det få som känt till dem. För två år sedan blev det ändring på det. Då inledde de samarbete med contentbyrån Happy Content. 

”Happy Content är väldigt skickliga på marknadsföring”

– Det har visat sig vara avgörande för oss när det gäller att nå ut till våra målgrupper, få genomslag, skapa intressant innehåll och göra våra inlandskommuner synliga, säger Martin Bergvall.

– Förut hade vi drygt 4 000 besökare per år på vår hemsida. Nu har vi haft mer än 14 000 årligen och det här året blir siffran ännu högre. Så Happy Content har ökat vår trafik med minst 245 procent. Vi har även ökat vår räckvidd på Facebook till mer än det fyrdubbla.

I och med spridningen som varit har Akademi Norr synts i 15 olika medieinslag i tv, radio och tidningar under förra året.

– Tidningar som tidigare känts oåtkomliga såsom Östersundsposten och Jämtlands tidning har vi nu nått ut till.

Gick från ingenting till norra Sveriges största
Genom Happy Contents skräddarsydda lösningar har Akademi Norr fått ett genomslag de inte ens kunnat drömma om. Ett konkret exempel på hur de lyckats nå ut är med den digitala utbildningsmässan som kom till under pandemin.

– Där gick vi från ingenting till att skapa norra Sveriges största digitala utbildningsmässa, berättar Martin Bergvall.

Mässan har under två år haft över 55 000 unika besökare och besökarna stannar länge på sidan, i genomsnitt drygt sex minuter.

Håller kontinuerlig kontakt
Happy Content hjälper Akademi Norr med alltifrån webblösningar och marknadsföringsstrategi till nyhetsbrev, pressmeddelanden och sponsrade artiklar.

– Happy Content är väldigt skickliga på marknadsföring. Samarbetet är smidigt och innefattar kontinuerlig kontakt, vilket är något vi uppskattar.

Så här ökade Happy Content Akademi Norrs synlighet:

  • Sponsrade artiklar som genererat stort engagemang och många delningar – resulterade i en stor ökning (245 procent!) av antal besökare till webben.
  • Ökad räckvidd på Facebook och Instagram till mer än det fyrdubbla – genom att regelbundet publicera artiklar och innehåll som intresserar målgrupperna.
  • Pressmeddelanden och PR-bearbetning med hög utdelning – totalt 15 olika mediainslag i TV, tidningar och radio under två år.
  • Artiklar som är aktuella och relevanta för målgrupperna rankas högre i Googles sökresultat – det har resulterat i över 4800 organiska exponeringar per månad på Google.
  • Med målgruppsinriktad annonsering och smart content marketing fick den nya, digitala utbildningsmässan över 55 000 unika besökare. Och hög genomsnittlig lästid, drygt sex minuter.